Meditation

Meditation är inom västvärlden ett sammanfattande begrepp som innebär metoder för kroppslig och mental avslappning i kombination med koncentration på andning samt inga tankar, total lugn.

Meditation, från latinska "meditare" betyder att föra mot mitten, mot centrum!

Vad är meditation?

Meditation är mycket mer än att bara slappna av!

När man slappnar av far tankarna som de vill, men när man mediterar är tankarna vakna och fokuserade. Genom att använda meditation till att tygla tankaran kan vi återgå till full medvetenhet och uppleva saker som de verkligen är.

Vad händer när man mediterar?

På senare år har man studerat resultat av meditation med vetenskapliga metoder och modern teknik och funnit att meditation har en mycket god inverkan på en lång rad stressrelaterade besvär. Meditation förbättrar koncentrationen, ökar självkännedom och gör det möjligt att bekämpa stress och bli tålig genom avslappning. Samt andlig upplysning. 

Syfte med att meditera.

Viss stress är bra för oss: det kan få oss att agera, och den kan till och med rädda oss från fara.  Föreställ dig till exempel att du håller på att bli angripen av en tiger. Stresshormonerna, eller kämpa-eller-fly-mekanismen, sätter igång. Adrenalin pumpas ut i kroppen, hjärtat, andningen och ämnesomsättningen sätter fart, och antiinflammatoriska ämnen som kortisol frigörs.

Funktioner som inte är direkt livsfarliga – som till exempel matsmältning och immunsystem – upphör. Om du sedan springer för att undkomma faran, frigörs stressen av den fysiska ansträngningen. Kroppen slappnar av och återgår till det normala.

I dagens läge får vi inte alltid utlopp för stressen; vi kan till exempel inte springa iväg från jobbiga möten. Stressämnen stannar i kroppen,

Stör matsmältningen och immunsystemet och förbrukar energi. De långsiktiga effekterna av detta kan leda till allvarliga sjukdomar.  

Så låt oss mediterar så att vi får:

  • Balans i livet, kroppen.
  • Finn ditt inre lugn.
  • Kontroll av tankar.
  • Förstå oss själva.
  • Ökad självförtroende.
  • Aktiv närvaro, att leva i nuet.
  • Ge energi.
  • Avslappning
  • Leva i nuet.
  • Andlig upplysning.
  • Healing.
  • Se, höra och andas bättre.
  • En mer stimulerande vardag.

Hur gör man? Man sitter vanligen men det förekommer också att man ligger ner. Även meditationsformer finns där man promenerar eller på annat sätt rör sig. Vanligast är dock att sitta avspänt på en stol eller med korslagda ben med slutna eller halvöppna ögon. Syftet med tekniken är att stilla sitt sinne, det vill säga de tankar som mer eller mindre automatisk "invaderar" vår hjärna och upptar oss. Därmed skapas förutsättningar för ett inre lugn och bidrar till att utveckla en förmåga att lättare hantera båda sina tankar och känslor. Detta i sin tur ska bland annat öka det allmänna välbefinnandet, minska stresskänslor, och också påverka blodtrycket positivt.

I dagens stressade samhälle behöver hjärnan lugn! Ger du din hjärna lugn och träning?


Meditation konsultation 350.- för varje påbörjade 60 min.

(30 min vägled meditation samt rådgivning).

BOKA : majros111@gmail.com eller Tel: 0707696032


Boka en egen grupp med kollegor, vänner eller nära och kära, mini 4 max 10 personer! 

Djup avslappning, stillhet och ett inre möte. Du får möjlighet att skapa en egen kontakt och ta emot budskap. Enkel sittande/liggande meditation som inte kräver några förkunskaper.

Efter meditationen samtalar vi om det vi upplevt (frivilligt att dela med sig), fyller i varandras luckor, försöker minnas och förstå budskap till oss och kommer tillbaka till verkligheten i lugn och ro.

Meditation i grupp, pris 520:-  Fler än 4 personer, 130.-per  person (2 timmar).

Inga förkunskaper behövs.

BOKA : majros111@gmail.com eller Tel: 0707696032